Smakar det så kostar det
– Ja, jag fick betala ett sexsiffrigt belopp, berättar Göran. Jag var och köpte lite begagnade delar av Kari Valkama, ”fotbollsfälgar” bl.a. Han hade den här bilen och har bl.a. kört Midnattssolsrallyt med den. – Jag sa åt honom på skoj, nu får du pruta på bilen om jag köper de här fälgarna. Det gick en tid, sedan hörde han av sig. Du får köpa bilen! Det är Kari som har en så fin Saab herrgårdsvagn också, lackerad i den gröna tävlingsfärgen.
Göran ägt bilen i två år
Annars är tävlings Saaben från början byggd av Willy Gustavsson och motorn av Ström i Trollhättan. Det bådar för riktiga grejer med andra ord! Karossen är förstärkt i främre hjulhusen, plastrutor längs sidorna. Kraftigare bakaxel från herrgårdsvagnen, förstärkta bakre länkarmar. Bilen är också försedd med ”kylplåtar” som leder in luft till bromsskivorna fram.
Hansson har lugnat ner sig
På frågan om han varit av vägen svarar han. – Jaa, det har jag. En del karosser blev lite dåliga förr, säger han diplomatiskt. Jag har rullat fyra gånger, den första var i en OTB, anordnad av Nora MK. Det skedde i Ervalla. Bilen blev riktigt tilltygad, men vi kunde köra hem den. Det har blivit karossbyte några gånger. Men nu, 40 år senare, åker man mest för att det är skoj. Man vill ju komma i mål dessutom!
Men jag undrar i alla fall, när nedräkningen sker, 5,4,3,2,1, KÖR! Hur lätt har Hansson att verkligen hålla igen då?!
”Konst & Rally”
Välkommen till Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås för att beskåda häftig akvarellteknik av Karin Pettersson under Ljusstråks konstrunda. Samt Fredrik Karlssons grymma Volvo 940 Grupp H B och Göran Hanssons ikoniska Saab V4 Grupp 2 trimmad.
Inne i garaget resultat, startlistor, foton från åren mellan 1970 till 2000. Den 2–3 september mellan kl. 10:00 – 17:00.
Nils-Brage Pettersson