90-talets vassa Volvomusketörer, Konst & Rally på gång

Två män med armarna i kors

Nu är förberedelserna igång inför höstens ”Konst & Rally” vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås. Beträffande konsten är Karin Pettersson redan igång med sin planering. Konstrundan Ljusstråk har växt för varje år och den arrangeras alltid den första helgen i september med start i Nora. Först en samlingsutställning i Bryggeriet med start den 7:e augusti.

Kartläsaren Richard Svensson (t.v.), boendes i Viker och föraren Tommy Eliasson, boendes strax utanför Nora. De öppnade Rally Gotland den 30/4 med andra snabbaste tid på första långsträckan. 6,8 sekunder efter Haninges Mattias Hallberg och 3 sekunder före Emil Karlsson från Hällefors! Fortsatte i högt tempo på andra, sen blev det el-problem och motorproblem. Men vilken kanonstart på barmarkssäsongen! Men enligt säker källa är motorn snart på plats i bilen igen, renoverad och färdig för att utmana! Nästa tävling blir i Rally-SM, ”South Swedish Rally” i Älmhult 26-28/5. Lycka till!
Lyckat ”Konst & Rally” i Örebro under påsk

Först ett stort tack till Tommy och Richard som lånade ut sin ”rallydräpare” under påskhelgen. Det kändes riktigt bra att ha en topptrimmad Volvo 940 på garageuppfarten framför Karins ateljé i Örebro. Bilen fick högsta betyg av rallyspecialister som besökte oss i påskas. Tävlar man verkligen med en sådan här fin bil, var en slående kommentar bland allmänna besökare?

Rallystjärnor imponerade

Örebroarna Jerry Torpfält och Leif Gustavsson var mäkta imponerad av bygget, likaså Frövis förre snabbe Fordåkare Ulf Henriksson. Och de här personerna kan rally! Även ”vanliga” människor var djupt betagna av bilens finish! Den här bilen är det inte sparat något på! Extra roligt med besöket från Gammelhyttan, nämligen av Arne o Asta Henriksson. Föräldrar till keramikern Jennie Henriksson. Det bästa var dock när jag fick starta bilen och köra in den i garaget. Vilket ljud, grannarna undrade vad som lät! De kom gåendes för att titta …

På bild Kim Sevius vinnarvolvo med den karakteristiska designen på bakskärmen. Kim blev svensk mästare i den nationella klassen 1992. Han körde för Bernt-Inge Steffanssons team och var nästan som ”fabriksförare” för Volvo. Dessa Volvobilar skulle komma att dominera den nationella klassen under några år på 90-talet. (Foto:Tony Welam)
Rallymusketörerna

Kim Sevius, Tomas Hansson, Jonas Kruse, Mats Karlsson, Peter Blomqvist. Inte nämnda i en speciell ordning. Men klart är att dessa förare var ständigt i toppen resultatmässigt, både i tävlingar och i SM-tabellen. Men också i sättet att hantera sina Volvobilar på! Full fart, riktiga uppställ, lyft över krön. I bilar med slagkraftiga motorer hanterade av skickliga chaufförer! Kunde inte annat än bli succé bland rallypubliken uti skogarna. Och man plockade SM-poäng, Volvo 240 var en vinnarbil i den nationella klassen under några år!


En tredjeplats i ”Mälarrallyt” innebar att Tomas Hansson, Munkfors MC i sin Steffansson Motorsport Volvo 242 tog hand om silvret i Nationella klassen 1993. (Foto:Ingemar Carlsson)
I full aktion framåt och på tvären, Jonas Kruse bakom ratten med kartläsaren Anders Davidsson bredvid. Inte så konstigt att SAM :s rallyteam drog blickarna till sig. Jonas Kruse blev svensk mästare i den nationella klassen 1994. (Foto:Tony Welam)
Planeringen igång

Men som sagt, ”Rally & Konst” 2022 har nu gått in i planeringsstadiet. Jakten är nu igång för att hitta lämpliga intressanta rallyobjekt att visa upp. Skräddarbacken är nysladdad för året av Ulf Kiel, det bådar bra inför höstens trafik uppför. Jag ber att få återkomma med presentationer av deltagare/utställare längre fram. Men som sagt, det verkar bli fokus pårallyvolvos …

Välkommen på förhand den 3-4/9 önskar Nils-Brage Pettersson!