Stjärnspäckad Noratrofé i Järnboås

Noratrofen 1

Delar av tävlingsledningen på plats. Säkerhetschefen Börje Gustavsson (fr.v), tävlingsledaren Marielle Böe och banchefen Mikael Lönnström. Foto: Nils-Brage Pettersson

Vackert väder, en fantastisk Bergslagsmiljö. Vatten och skog runtomkring. Man kan inte erbjuda så mycket bättre förutsättningar. Det är dags för årets upplaga av rallyt Noratrofe ́n.

Planering A och O

Tävlingsledaren Marielle Böe kommer från Hällefors. Där har hon sin hemvist i Hällefors MK. – Det började egentligen med pappa, han höll på med Trial (motorcykel), det var han som ordnade VM i Hällefors i slutet av 80-talet. Marielle har varit aktiv i både rally och
folkrace. Inför en tävling blir kontakt med länstyrelsen, markägare, en viktig del. – En god planeringen är A och O, tydliggör hon! Börje Gustavssons ansvar är säkerheten för tävlingen.
Man ser till att ha en ambulans på plats, den är här hela tävlingen med 2 personal. Att vi har säkerhets radio, kontakt runt omkring. Det är Örebro Radioklubb som sköter det, berättar han.

Banchefens arbete krävande

Vi började redan efter nyår att diskutera en tävling, berättar banchefen Mikael Lönnström.
Kartan är underlaget, vi diskuterar fram lämpliga sträckor! Det ska sägas att Mikael Lönnström är uppväxt i trakten och har ett stort kontaktnät. Dessutom en skicklig rallyförare med stor erfarenhet om vad som krävs runt omkring en tävling. När det börjar närma sig blir det mycket kontakt med ordföranden i samfälligheter, fastighetsägare efter vägen. Oftast blir det att man återkommer till vägsträckor som används tidigare. Man kan köra från andra hållet t.ex. De flesta markägare är positiva till arrangemanget, vilket är roligt!

Sammanbitet och nervöst inför start! Ändå är det bara som föråkare för rallyföraren Göran Hansson (t.v) och kartläsaren Leif Axelsson. Veckan innan var Leif med om en avåkning. – Jag kartläste åt MK Kopparbergs snabbe Saab-åkare Göte Nygren. Det var en riktig sväng bakom ett krön och vi slog i några stenar och stubbar. Göte fick åka in för att kolla ryggen, men allt var bra. Bara en liten sträckning, det är sånt som händer. Det var fler bilar som slog runt där senare, avslutar Leif. Foto: Nils-Brage Pettersson

Föråkarbilar viktigt

Det är en viktig roll att fylla som föråkare. Man startar sträckan och kollar hela tiden efter att skyltar sitter som det ska, avspärrningar är gjorda. Inget borttaget, att allt är ok. I Noratrofe ́n har man fem föråkare.

På väg upp, i nybyggd bil. – Den har bara gått två vintertävlingar, berättar Lucas Axelsson, (t.v.) innan han köpte den. Det är en MK:2a, den är lite bredare och längre. Har delad bakvagn och går lite finare på vägen. Sammantaget är motor och väghållningen den stora skillnaden, förklarar Lucas. Kartläsaren Victor Larsson och Lucas är gamla barndomskompisar, gått i skolan tillsammans. Victor har kartläst några tävlingar förra året och i år. Hur går det tycker du? – Jo, men det går bättre och bättre, han lyssnar mer och mer på vad jag säger, skrattar Victor. Foto: Nils-Brage Pettersson
Noratrofe ́ns häftigaste bil? Föraren Fredik Grahn SMK Örebro (t.v.) och kartläsaren Toni Sundqvist SMK Motala Bil med sin superbil Skoda Fabia! – Det här är bland det häftigast man kan åka, jag har haft en Ford Focus WRC! Den var fränare, men den här är snabbare. Man går in i en ”tävlingsmode”, man är koncentrerad. Fjädringen och viktfördelningen är optimerad för tävling, säger Fredrik. Toni Sundqvist är en erfaren kartläsare, svensk mästare! Tredje gången han läser åt Fredrik. -Man blir förvånad varje gång man ska väg i en sådan här bil, tycker Toni. Det bara drar iväg! På något sätt känns det odramatiskt. Toni tycker om att vara i Järnboås, har vunnit i Bergslagen tidigare, men vintertid. Foto: Nils-Brage Pettersson
Vad vore Noratrofe ́n utan denna eminenta kökspersonal? Jonna Lönnström (fr.v.), Katarina Carlsson och Solveig Björåsen. Saknas på bild Anna-Carin Andersson. Foto: Nils-Brage Pettersson
Svenske mästaren Mats Jonsson Forshaga MC (t.h) och kartläsaren Jon Magnusson SMK Linde framför deras Toyota Celica. – Den här bilmodellen hade jag största framgången med när jag vann VM-rallyt, berättar Mats. Därför hade jag en önskan om att få tag i en sådan här och åka historiskt rally med. Karossen var helt standard när vi köpte den, sen gällde det att få tag på de rätta klassade delarna. Jag lyckades få tag i en tävlingsbil med renoveringsbehov, ta delar från den. Sedan får man jaga ytterligare delar. Kartläsaren Jon är inne på fjärde året tillsammans med Mats. Jon har tidigare läst åt Eddie Hörbing, Jari Sarinen, Jonas Wigren. Bara toppåkare! Mats har en oerhörd rutin, är säker och lugn, avslutar Jon. Foto: Nils-Brage Pettersson.
Efter ett rally går det åt att fylla på i magen med mat! De erfarna grillmästarna Bengt ”Kille” Kihlström (t.v.) och Kaj Björåsen började att ladda upp med 60–70 hamburgare, men räknar med att det kommer gå åt mer. Det kom hela tiden hungriga matgäster fram till grillen! Foto: Nils-Brage Pettersson.
SMK Örebros förare Mikael Sundqvist och kartläsare Ann-Kristin, alltså ett riktigt rallypar! De kör en Volvo Amazon grupp 2 trimmad. Den har gått Midnattssolsrallyt några gånger, sedan har den blivit ståendes. De har haft bilen sedan 2019. Första tävlingen med bilen blev i Marknadsnatta, men då tog det eld i luftfiltren! Så det var bara att packa ihop och åka hem. Allt eftersom vi pratar visar det sig att jag har och göra med ett erfaret rallypar. Hör här! De började åka 1995, i Ascona, Volvos, Mazda, Suzuki. Han tillägger att de kör hellre än bra, men jag tycker han är väldigt blygsam! När jag tänker efter känner jag väl igen namnet Mikael Sundqvist! Ann- Kristin har läst karta sedan 1999. – Han lurade med mig, jag sa, jag kommer må dåligt. I min andra tävling som jag åkte med honom, rullade vi 6 varv över taket. Det var i Rikspokalen på hemmavägarna. Men jag är kvar som kartläsare, avslutar Ann-Kristin och ler. Foto: Nils-Brage Pettersson
Järnboås stjärnduo är återförenad, men bara för en dag! Rallystjärnan och föraren Pontus Lönnström (t.v.) Nora MK och kartläsaren Richard Svensson Storfors MK. Tilläggas ska att Richard bor i Viker. 2018 blev de svenska juniormästare i sin häftiga Volvo 940. – Vi ska prova lite idag, det är ju hemmavägar, säger Pontus. Ska säga att denna intervju görs efter att Pontus och Richard har kört två sträckor. – Det har gått bättre än jag tänkt mig, men visst är det ovant. Det är ovant i vissa svängar, det är ingen kort styrväxel, så man får ta mycket omtag. Men det har gått bra. Det enda jag har provat var en sladd på tvåans växel innan tävlingen! Iden första svängen tvekade jag lite, men i andra svängen höll jag fullt! Det är viktigt att få upp självförtroendet. Hur är det att åka med Pontus? – Jaa, det är jätteroligt. Han kör som han aldrig har gjort något annat! Vi kör för att det är roligt, men klart vill vi vinna! Richard, tror du han kommer börja köra igen? – Jag vet inte, han ska ju hålla på med massa jakt och greja, säger han. Jag vet inte varför han ska hålla på med det, avslutar Richard och skrattar. Foto: Nils-Brage Pettersson

Nils-Brage Pettersson