Nu har jag gjort klart med första utställare av rallybil under ”Rally & Konst” den 3-4 september vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås. Lucas Axelsson (t.h.) från Fåsjöhyttan kommer visa upp sin fina Suzuki. Här tillsammans med kartläsaren Alexander Lönnström som bor i Järnboås. Extra roligt är att bil och besättning är från bygden. Foto: Nils-Brage Pettersson
Namnet Axelsson får nog många att minnas tillbaka. Pappa Leif körde många år i Suzuki Cup under 90-talet med framgång. Farbrodern Roland var kartläsare åt Göte Nygren, vinnare av Cupen 3 gånger. Så här finns det lite att brås på minsann!
Själv såg jag bilen första gången under Noratrofén, den såg riktigt fin ut. Jag tänkte direkt, den här bilen skulle man visa upp under ”Rally & Konst” Ljusstråkshelgen.
Färsk rallybesättning
Båda har nyligen tagit licens och är tämligen färska i rallytävlandet. – Första tävlingen blev Midvintersprinten i Hällefors i februari, sen åkte vi i Lima veckan efter, berättar Lucas. Det var en stor tävling med totalt 180 startande, där blev vi i sexa i Suzuki Cup.
Då måste ni ha varit nervösa, eller? – Jaa lite, men inte så farligt ändå som man skulle kunna tro, säger de och skrattar. Målet var ju att komma runt, att komma i mål. Bilen är i stort sett nybyggd och har bara gått 10 tävlingar.
101 hkr och 170 km/h
Det är en 1988 års modell. Bilen har lägre slutväxel och diff. Den har också en kort styrväxel. – Klassen ska vara så billig som möjligt, inflikar Alexander. De främre stötdämpares fjädrar kan justeras, i baken är det standard. Motorn är på 101 hkr, men bilen är lätt. Toppfarten är bortemot 170 km/h, om man vågar. När man tittar in i bilen ser det riktigt häftigt ut, riktiga stolar, en rejäl störtbåge. En riktig rallyracer är vad det är!
Vi är ungefär 20 förare som deltar i Suzuki Cupen i år, den startade 1987. Så den har hängt med länge. Vid alla tävlingar går Cupbilarna ut först, vilket är jättebra för då är vägarna fina. Nu är det starten på sträckan, hur lägger du upp det, hur tänker du? – Jag tar det lugnt på första sträckan.
Nu i hemmatävlingen Noratrofén var jag nervös, jag har nog aldrig varit så nervös tidigare. Alla tror man kan vägarna, men det kan man ju inte! Totalt ligger de trea i cupen och leder juniorerna. Vilken start i rallykarriären!
Fick bryta i Noratrofén
I hemmatävlingen Noratrofén fick vi tyvärr bryta och det med bara 2 kilometer kvar på sista sträckan. Som kartläsare då assisterade Pontus Lönnström. Anledningen var att Alexander själv körde i Noratrofén.
Nästa tävling för Lucas och Alexander blir Slottsprinten, en stor välkänd tävling. Men innan det kommer Lucas att vara kartläsare åt sin morfar Göran Hansson i Midnattsolsrallyt.
Bra start i rallyspåret
När man hör Lucas och Alexander berätta, kan man ju inte annat än beundras över deras start i rallyspåret. Ja menar, satsa på och köpa en rallybil, är inte bara! Lucas berättar om sitt tidig intresse och naturligtvis spelar föräldrars och vänners support in. Lucas berättar också om hur han började drömma om en rallybil och började spara till det.
Lucas och Alexander visar en servicedepå
Lucas och Alexander har fått till uppgift att visa upp hur det ser ut vid en tävling då de kommer in för service. – Ja, vi kommer ha ett miljöunderlag för bilen och ett marknadstält på plats. Kanske lite verktyg och prylar också. Vi får se vad vi hittar på, ni får komma upp och titta!
Det låter spännande. Man kan inte annat än önska Lucas och Alexander lycka till med sin satsning i rallyspåret! Slutligen, tittar man på resultaten ser det riktigt lovande ut!
Text: Nils-Brage Pettersson