Full aktivitet i Sjölunda

Har man vägarna förbi Gyttorp och närmar sig rakan innan avfart Nora. Då är chansen stor att det lyser i garaget upp till vänster, hos rallyföraren Tommy Eliasson. Anledningen är reparationsarbete efter den vådliga färden i Rikspokalen i början av oktober. På bilden Tommy Eliasson vid reservkarossen han plockar delar från. Foto: Nils-Brage Pettersson

Från klarhet till klarhet

Det kan man säga om Tommys och Richards närvaro i rallyspåret 2022. Tommy Eliasson som förare och Richard Svensson som kartläsare. Bilen de kör är en ”värstingmodell” av Volvo 940. Byggd efter alla konstens regler för att gå så snabbt som möjligt. En motor på närmare 300 hkr, en växellåda där man bara skickar i växlarna. Stötdämpning och fjädring som ger en kontrollerad bil. En bakaxel som driver ekipaget i rätt riktning med kraften mot vägbanan. En styrväxel som ger ratten korta rörelser.

Kräver sin besättning

Det kan man säga att en sådan här bil gör, verkligen! Det är inte bara att sätta sig i och tro att man ska vinna! På den här nivån går det fort, ja riktigt fort! Konkurrenterna vill inge hellre än vinna, det vill alla! Och Tommy och Richard är inte långt efter … Med sin seriösa satsning kammade man hem en 8:e plats totalt i den Nationella klassen 2 wd, i stora Rally SM 2022! Bara att gratulera!

Hemmatävlingar nästan farligt

Hemmatävlingar är nästan farligt, det är ju då man ska visa vad man går för. Folk kommer och pratar. – Det här tar du hem, inga problem! På något sätt laddar man extra, man blir nästan lite påverkad, tycker Tommy! Det som hände var att det gick alldeles för fort över ett krön. Hade strax innan lagt i fyran och full fart. När vi var i luften konstaterade vi. Det här går inte!!! Bilen gick rakt fram bland stubbar och sten, för att slutligen lägga sig på taket!

Stort plåtarbete på karossen

Full fart i arbetet satte vi 2 veckor innan jul. Innan blev det lite jaktsemester uppe i Norrland. Efter att vi rensat karossen, kunde arbetet påbörjas. – Jag ordnade fram en riktbänk att ställa karossen på. Turligt nog var inte chassit snett eller skadat. Men med en riktbänk kan du lättare kontrollera justeringar i plåten, förklarar Tommy!

– Riktigt bra hjälp fick jag av ”StadraTomas” Karlsson. Han är en skicklig utbildad bilplåtslagare, berättar Tommy. De körde 16-timmars pass under en hel vecka. Här förbereder han för byte av tröskel på förarsidan. Foto: Tommy Eliasson
Det besvärligaste arbetet var kring vänster främre hjulhus, runt vindrutan också. Här kan man också se den nya tröskeln på plats. Foto: Nils-Brage Pettersson
Den här bakaxeln är en riktig raritet, med 4 länkarmsfästen. Förstärkta drivaxlar och med en kåpa för Wattlänk på mittre klumpen baktill. Oturligt nog kröktes den högra axelkåpan och drivaxeln inuti. Det var i kontakt med en jättestor stubbe. Det måste bytas. Foto: Nils-Brage Pettersson

Lackering vecka 2

När allting börjar bli klart ska bilen till Örebro Billackering. Det blir ”Plåtis” som står för jobbet. Han lackar skärmar, dörrar, motorhuv och kofångare för sig. Därefter det nakna chassit. Sedan har vi två helger på oss för att plocka ihop bilen. Skulle också vilja få lite tid för test av bilen, skrattar Tommy!

– Målet är att stå på startlinjen den 4 februari i första SM-tävlingen i Lima, avslutar Tommy!

Jag kan inte annat än önska ett stort lycka till i arbetet!

Nils-Brage Pettersson