Årets rallyutställare från Bergslagen

Då så, nu är samtliga utställare 2022 klara för att visa upp sina rallyekipage under årets Ljusstråk vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås. Den 3-4 september smäller det! Det kommer bli en häftig utställning, jag lovar! En superiordninggjord Volvo 940 rally från Dalkarlsberg! En Suzuki rally Cup-bil i toppskick, körd av en ung grabb från Fåsjöhyttan Slutligen en ”rallybomb”, Sveriges första Lexus IS 200 rally, under byggnation i Striberg!

Så här ser det ut i Karins ateljé. Full aktivitet råder! Foto: Nils-Brage Pettersson

Karin utvecklar målandet

Karin Pettersson är i planeringsstadiet då det gäller vilka konstverk hon ska visa upp. Urval, inramning, namnsättning är viktiga delar för att få till en kvalitativ konstutställning. – Jag har många nyheter från höstens/vinterns/vårens skapande i ateljén. Målet nu är att få verken att harmonera tillsammans! Karin har nummer 3 i Ljusstråk.

Låt mig få presentera Mats Larsson från Dalkarlsberg. Till vardags servicetekniker för gaffeltruckar. På fritiden rallyförare och en kompetent byggare av Volvo 940 rally. Han representerar Nora MK. Bilen är i ett sådant där skick som man vill att den ska vara. Det märks att Mats är servicetekniker enda ut i fingerspetsarna! Foto: Nils-Brage Pettersson

Förbi motortrimmare och Folkpark

Efter att ha passerat Nora blir nästa avfart Gyttorp. Längs en slingrande väg efter sjön Vikern, tar jag av vid kyrkan. Ett galleri passeras liksom en känd motorbyggare och slutligen en folkpark. Sista biten grusväg och upp till vänster längs vägen, skymtas en ”rallyvärsting” i garaget. En röd Volvo 940, jag har kommit rätt!

Rallyverkstad i Dalkarlsberg

Mats startar upp den 275 hästkrafter starka Volvon och backar ut. Många skulle nog få ståpäls av att höra ljudet! Det är snart dags för fotografering! – Det här är en transportabel framvagnsinställare. Han tar ner den från väggen och visar hur den fungerar. Strax bredvid hänger sådana där pallbockar man ser fabriksstallen ha för sina bilar då de är inne för service under tävling. Till höger på golvet en preparerad drivaxel med nav. I en ask ligger 2 kraftiga drev, för byte av utväxling i den 5 växlade Tractive-växellådan. Smart konstruktion! – Det tar bara en halvtimme att byta utväxling om man har alla grejer framme, berättar Mats.

Nästa rallypärla hittar vi på vägen efter Fåsjön, mot Järnboås. Ägare Lucas Axelsson (t.h.) med kartläsare Alexander Lönnström. Den här ettriga Suzukin är utrustad för att köras i Suzuki Cup. En populär klass som har funnits i många år. Lucas har experthjälp på nära håll, pappa Leif körde nämligen en likadan bil under 90-talet i Cupen! Efter 7 tävlingar ligger de på en sjätte plats totalt i Cupen och 2:a bland juniorerna. Vilken start på deras rallykarriär, imponerande! Foto: Nils-Brage Pettersson

Serviceplats Skogshyddan

Ja, så kan det se ut i en inbjudan för en rallytävling. Någonstans behöver man ju plats för översyn av bilen, eller mindre reparationer o.s.v. Precis en sådan station kommer Lucas och Alexander att bygga upp på gräsmattan vid Skogshyddan.

Rallystjärnan Pontus Lönnström kommer vara på plats vid Skogshyddan under lördagen. Foto: Nils-Brage Pettersson

Många experter inom rally

Den som aktivt håller på med rally, vet hur många experter det finns inom området. Däremot personer som liksom bara dyker upp och kör snabbt, finns det inte så många av. Hur kan han köra så fort? Det måste bero på bilen, eller…? För många rallyintresserade så är nog Pontus Lönnström ett bra exempel på hur man kan ta sig uppåt i sin rallykarriär. Men hur har han gått tillväga egentligen? Nu har du chansen under lördagen att få dina frågor besvarade.

Den tekniskt skicklige Marcus Rutgersson från Striberg, vid sin häftiga Lexus IS 200. – Bilens chassi är välbalanserat, med påkostade hjulupphängningar. Styrningen är blixtsnabb och bilen kränger ytterst lite i kurvorna. Detta kunde man läsa då bilen introducerades i Sverige. Foto: Nils-Brage Pettersson

Volvo för hela slanten

Marcus körde sin första debutanttävling i Gammelby 1990. – Vi krokade av husvagnen och jag körde med dragbilen, tror inte ens att jag fick en sladd! Men det var ju inte på tid heller! Efter det har det blivit Volvobilar för hela slanten, i Volvo original klassen. 2005 byggde vi en Volvo 940, vi var bland de första med den modellen! – Marcus har åkt mycket asfalt och blivit lite specialist på det, enligt andra!

Såg finnarna i Karlstad

Jag tror det var 2016 eller 17. Då var finnarna över och åkte RallyKarlstad i en Lexus. Den gick ju bra, så vi började forska lite grand runt den bilen. Jag hade tänkt bygga en Volvo 940, BMW var också i tankarna. Men jag blev bekant med en som kände den finländske åkaren. På den vägen är det. Sedan kom det nya reglementet 2018. Den här bilen hämtade jag i Borlänge. När man öppnar dörren så är det ”fullrace” som gäller! Fem växlad Tractive, rejäla stolar, avancerad burkonstruktion, bromsvåg, 260 hkr i motorn och en synnerligen välbalanserad chassiekonstruktion. Det här blir spännande att följa! ”Konst & Rally” under Ljusstråkshelgen vid Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboås. Den 3-4 september mellan kl. 10:00 – 17:00.

Välkommen!


Nils-Brage Pettersson