Konst o Rally vid Skogshyddan 2021

Rallybil

Välkommen på konst och rallyutställning i Skogshyddan, Gammelhyttan i Järnboåsbygden, 4-5 september, kl 10-17.

Kolsvarundan den 19/8-78 vid en känd avåkarsväng. Fina vägar, men vi sladdade i en sten och fick punktering. Kom på 21 plats i B-förare special med 60 startande i klassen. Kartläsare Per-Erik ”Beppe” Svensson. Foto privat.

Då ber jag att få hälsa alla välkomna uppför den branta Skräddarbacken! Till Skogshyddan,
Gammelhyttan i Järnboås, den 4-5 september. Som vanligt är största fokus på det
konstnärliga, som Karin Pettersson och Jennie Henriksson står för. De är under konstrundan Ljusstråks beskydd.


I garaget visas resultatlistor, foton från tävlingar runt om under 70-talet. Det är ”proppat” på
väggarna! Dessutom collage på ” Vassa Värmlänningar” och ”Snabba T-klubbars förare”.
Avslutas med gamla ”rallystjärnor” i Klassiska Rallycupen under 90-talet. Tävlingar ingående
i cupen, resultat, sträcktider och foton.


På den nyklippta gräsmattan kommer rallybilarna stå. I år tema ”Opel Rally”. En liten
överraskning väntar dock i form av en fin gammal lastbil, ägd av Lars Persson boende i
Nyhyttan.

Inför årets Ljusstråk har jag gått ner lite under marken, berättar keramikern Jennie Henriksson. Utgångsfrågan
jag ställt mig är. Vad är det som lever under jorden? Foto NBP.

Vi är på besök i KKV:s lokaler i Örebro, har bestämt träff med keramikern Jennie Henriksson.
Hon är gästutställare för andra året i rad vid Skogshyddan. – Bergslagen, myter, sägner och
vad som lever i skogen? Det är vad mina verk kommer bottna i. Men fortfarande är
Gammelhyttan där jag växte upp, inspirationskällan, säger hon. Jag började tänka på
svamparna, det är så fascinerande, nätet under marken.


– Den här gången jobbar jag i mörk lera, den blir svart när den bränns. Det börjar med att jag
gör skisser, jobbar utifrån det, i skulptur efter skulptur. Förhoppningsvis blir slutverken lite
figurativa och får igång tankarna hos den som tittar. Men samtidigt är de riktigt surrealistiska!

Kom och se Jennie Henrikssons figurativa och surrealistiska verk!

Låt mig presentera ett ”comebackande rallyteam”! Sture Linberg från Hällefors MK med sina söner. Knästående
(fr. v) Tommy Lindberg, Martin Lindberg och pappa Sture Lindberg. Foto NBP.

Ja, vem kommer inte ihåg bröderna Sture och Tord Lindberg körandes för Hällefors MK. De
snabba Opelförarna från Bredsjö. I Bergslagsrallyt 1979 åkte de Björnjägaren som då var 99,8
km på exakt samma tid, 73,41! Det blev mycket skriverier i tidningarna efter det. Sture
berättar om den snabba Opel Kadett GTE han köpte av Jan-Erik Lundgren från Kil i
Värmland, i slutet av 70-talet. – Jag betalade 37 000 för bilen, folk kunde inte fatta hur jag
kunde köpa en så dyr bil! Men den var både snabb och bra!


Bilen det handlar om nu är en Opel Ascona B från 1977. – Den är fullt rallyutrustad, motorn
ger 190 hkr. Den har en 5 växlad ZF-låda och de är kända för att hålla bra. Hela bilen är
därefter genomgången av tidigare SM-vinnaren Mats Karlsson. Man kan nästan tro det är en
”fabriksbil” från Opelteamet.


För Sture började det annars med Amazon. Efter några år i den blev det Opel Ascona A.
Senast han körde tävling var i Dalacupen1999. Då i en fyrhjulsdriven Lancia Delta Integrale,
grupp A. Den står härinne, Sture pekar mot förrådet!


Nu är det dags igen och Sture backas upp av äldste sonen Tommy under tävling, då det gäller
service. Grabben som gick motorsportsgymnasiet i Motala och skruvade åt Kristoffersson
Motorsport i STCC. Sin egen rallygolf får vila lite p.g.a. småbarn. Som kartläsare yngste
sonen Martin, den lovande längdskidåkaren som alltmer kommit över åt motorsidan.

Debuterade som kartläsare åt brorsan Tommy 2003. Kör nu sin Enduro 350 motorcykel, bl.a. i
Gotland Grand National.
Kom och se en fullt rallyutrustad Opel Ascona B, tillhörande Sture Lindberg Hällefors MK.

Lars Persson i hytten på sin Volvo lastbil N 86. Han har sitt firmanamn ”Järnboås Reparations Verkstad” på
dörrarna. – Den här köpte jag av Bygghandelns Acke Moberg 1994. Den har gått snart 19 000 mil. I år är det 50
års jubileum, den är från 1971. Foto NBP.

Jag är på besök i Nyhyttan, hos Lars Persson. Han har nyligen klyvt ved och hela lastbilens
flak är fyllt. När man ser lastbilen, tänker man tillbaka i tiden. Den gammeldags gröna färgen
på hytt och flak. Lastbilen är också lite lagom stor! Motorn har 6 cylindrar och är försedd med
turbo, den ger 170 hkr vid 2400 r/m. Inne i hytten den stora ratten, långa växelspaken,
mätarna, instrumenten, reglagen.


– I slutet av 90-talet gjorde jag en helrenovering av lastbilen, berättar han. Jag höll på i nästan
5 år. Jag tog bort hytten, flaket, bakaxeln, fjäderpaketen. Det tog tid, allt renoverades noga.
Nu brukar jag mest använda lastbilen för sandning av vägarna på vintern. Då sätter jag på
snökedjorna.


Kom och se Lars Perssons 50 år gamla lastbil Volvo N 86 i bruksskick!

Konstnären Karin Pettersson provar ut var alstren ska stå i maskinhallen vid Skogshyddan. Foto NBP.

– Maskinhallen passar alldeles utmärkt för konstutställning, tycker Karin Pettersson. Ena
långsidan är öppen och mot vädersträck söder. Det är befintliga tavellister uppsatta i två
nivåer längs väggarna. Vilket gör att man kan placera ut konstverken med lätthet. Ändra och
prova sig fram tills man är nöjd med resultatet. Men innan måste förstås också verken
namnges …


– Under det här året har jag jobbat i lite större format, tillfört flytande tusch, vilket ger
spännande effekter. Jag inspireras av naturen, men ofta är slumpen avgörande, när mycket
vatten och färg ska torka på akvarellpappret! Man måste också känna till de olika färgernas
egenskaper för att få ett bra resultat, tycker Karin.


Kom och se Karin Petterssons naturinspirerade akvareller!

Strax söder om Kopparberg pågår ett avancerat bilbygge. Det är nästan en kamp mot klockan. – Ja, vi ska köra
föråkare i SM-tävlingen i Kil den 14 augusti, berättar Janne Westlund körandes för MK Kopparberg. Förutom
skicklig bilbyggare är Janne en erkänt snabb chaufför. Foto NBP.

Vilken finish, skärmbreddare runt om. – Motorn kommer från Tyskland, berättar Janne.
Det är en komplett cross-flow motor, köpt från en trimningsfirma där. De har kopierat upp
och nytillverkat topplock efter specifikation. Den ger 237 hkr vid 8000 r/m. Har bra
vridmoment dessutom.


Efter många år i rallyskogen är Janne tillbaka i Opel. – Jag kommer ju ihåg hemma, ”farsan”
körde Opel Rekord och Commodore. Det var bra bilar att köra bröd i, han var ju konditor.
Man blev lite Opelfrälst tidigt. Sedan var det ju med Lars-Ove Pettersson det började. Han
hade bilverkstad och tävlade med en Kadett GTE, han bodde granne med vårat Värdshus. Jag
började läsa karta åt honom när jag var 13 år.


Janne berättar att nästa år firar han 40 år som rallyförare. Han har i stort sett tävlat under alla
år. – Som kartläsare hade jag brorsan i början, han var lite av en kontorsmänniska och hade
lätt för noter. 1989 skulle jag åka Svenska Rallyt och hade ingen kartläsare. En kompis ringde
och sa att han fått till uppgift att ordna kartläsare åt Tomas Rådström, han som senare blev
fabriksförare. – Nu står jag med tre styckena och det är ju träligt att säga nej! Jag har en tjej
som är djäkligt duktig. – Det blir perfekt, svarade jag. Det var Anita, vi tog kontakt och hon
började åka med mig. Hon är kvar än idag. Vi tog en liten betänketid på 30 år, ler Janne. Men
nu är vi gifta! Tyvärr har sjukdom gjort att hon fått sluta med kartläsandet.

På frågan vad som gör honom till en duktig chaufför, svarar han. Eller som han själv
analyserar. – Jag gör sällan misstag, men vissa tycker jag åker för brett.
Kom och se Janne Westlunds Opel Ascona A cross-flow.

Text: Nils-Brage Pettersson